First Lego League

De FIRST LEGO League (FLL®) is een wedstrijd die jongeren tussen de 9 en 15 jaar uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten. De opdrachten worden elk jaar opgehangen aan een thema en gedefinieerd in de jaarlijks wisselende “Challenge”. De leerlingen werken in teams van maximaal tien deelnemers om de opdrachten zo goed mogelijk te vervullen en laten het resultaat zien tijdens regionale en nationale finales. De opdrachten zijn:

Ontwerp, bouw en programmeer een robot.

De kernwaarden zijn de hoekstenen van het FLL-programma. Ze behoren tot de fundamentele elementen die de FLL onderscheiden van andere programma’s van zijn soort. Door het omarmen van de kernwaarden, leren de deelnemers dat vriendschappelijke competitie en wederzijds voordeel niet op zich zelf staande doelstellingen zijn, en dat het helpen van een ander de basis is van teamwork.

  • Wij zijn een team.
  • Met hulp van onze coaches en mentoren doen wij het werk om oplossingen te vinden.
  • We zijn ons ervan bewust dat onze coaches en mentoren niet alles weten. We leren samen.
  • We respecteren het principe van een vriendschappelijke competitie.
  • Wat we ontdekken is belangrijker dan wat we winnen.
  • We delen onze ervaringen met anderen.
  • We laten Gracious Professionalism™ (sportiviteit) zien in alles wat we doen.
  • We hebben plezier!


Robo Runner

Al 7 jaar doet een aantal eerste en tweede klassers van het LCL mee aan de First LEGO League en hoewel onze leerlingen al flink wat bekers hebben binnengesleept in de regiofinale (zie vitrine naast de C-loge), heeft het team dit jaar in de regiofinale de gootste trofee tot nu toe gewonnen. Dat betekent dat ze door gingen naar de Benelux finale.

Voor de wedstrijd heeft het team een app bedacht om mensen meer te laten bewegen. Voor de Core Values moesten ze laten zien hoe goed ze samenwerken in het team. Daarnaast hebben ze in 3 filmpjes voor de robotwedstrijden de robot laten zien die de missies uitvoert die ze van te voren hadden ingeprogrammeerd. 

De eerste leerlingen stonden zaterdag al voor 9 uur klaar in de C-aula om de laatste verbeteringen aan hun robot te maken en de aula te versieren. Aan de stemming heeft het in elk geval niet gelegen; het team was vrolijk en enthausiast en voorzien van zelfgebakken muffins en appeltaart. "Bevat alle onderdelen van de schijf van 5".

Het gesprek met de jury had wat technische problemen en zelfs na een jaar blijft een online overleg wat stijf, maar de jury was onder de indruk van het feit dat ze zelf een app geschreven hebben voor het innovatieproject.

De robotwedstrijd zelf bestond uit 3 runs, waarbij de beste score telt. De eerste ronde liep niet zo soepel, maar was toch nog goed voor 270 punten. Twee teams wisten echter een score van boven de 400 neer te zeten. Na een paar snelle aanpassingen volgde de 2e run met een respectabele 330 punten. De robot moest meer kunnen, dus alles moest op alles gezet om de laatste run beter te doen. Een laatste poging werd genomen om de code de verbeteren en zelfs de wedstrijd bak werd snel gewisseld, omdat de rand van de bak misschien niet glad genoeg was. De laatste run werd live uitgezonden, dus de spanning was te snijden. Tot overmaat van ramp crashte de software. Na een snelle herstart kon de wedstijd toch gereden en was goed voor 325 punten. Helaas geen prijs, maar we kunnen ons wel met trots tot de beste 10 teams van de Benelux rekenen en het was zeker een gezellige middag.

Oh en de appeltaart en muffins waren, zelfs als ze niet zo gezond waren als geadverteerd, zeker lekker.

Brugklasteam kaneelhond
Blije Bijen
Robot ontwerpprijs
Uitnodiging