Vorige week gingen onze leerlingen van H4, V4, V5 en een deel van V6 op buitenlandse reis. Een week waar velen al lang naar hadden uitgekeken — vol nieuwe indrukken, ontdekkingen en onvergetelijke momenten. Samen met hun docenten trokken de leerlingen eropuit naar zes prachtige Europese bestemmingen om te leren, te ervaren en natuurlijk ook te genieten. De groepen reisden naar Athene, Boedapest, Berlijn, Londen, Praag en Krakau. Elk van deze steden bood een eigen sfeer, thema en programma, zorgvuldig samengesteld om leerlingen een mix van cultuur, geschiedenis, beweging en ontspanning te bieden.
In Athene stond de klassieke oudheid centraal, met bezoeken aan de Akropolis, Delphi en het Nationaal Archeologisch Museum. Leerlingen ontdekten waar de geschiedenis van Europa begon en genoten tussendoor van de levendige Griekse sfeer. In Boedapest leerden ze meer over de Hongaarse cultuur, bezochten het imposante parlement en ontspanden in het Szécheny-badhuis. De stad bood een mooie mix van indrukwekkende geschiedenis en gezellige momenten aan de Donau.
De reis naar Berlijn had een sterk historisch karakter: van een bezoek aan voormalig concentratiekamp Sachsenhausen tot de restanten van de Berlijnse Muur. Leerlingen kregen er een beter beeld van de recente Europese geschiedenis en de impact ervan op het heden. In Londen stond afwisseling centraal: wereldberoemde musea, een river cruise over de Theems en een avond vol entertainment bij een musical. Een mooie balans tussen leren en beleven.
De leerlingen in Praag ontdekten de stad op de fiets en via speurtochten, bezochten de Praagse Burcht en doken in de geschiedenis van Theresienstadt. Ook was er ruimte voor samenwerking tijdens “Mission Prague”, waarbij teams opdrachten uitvoerden in de stad. De groep in Krakau kreeg indrukwekkende inzichten tijdens het bezoek aan Auschwitz-Birkenau en ontdekte daarna de levendige cultuur van de stad met fietstochten, een bezoek aan de zoutmijnen van Wieliczka en tijd voor ontspanning.
Het was een week waarin leren, avontuur en plezier hand in hand gingen. Leerlingen leerden niet alleen over andere landen en culturen, maar ook veel over zichzelf en elkaar. Ze keerden terug met verhalen, vriendschappen en herinneringen die nog lang zullen blijven hangen. De buitenlandse reizen zijn elk jaar weer een hoogtepunt binnen ons schooljaar — een ervaring die laat zien dat leren verder gaat dan de klas. Want je leert ook door samen de wereld in te trekken.

